Mijn Motivatie
De diepte in gaan.

“Ga de diepte in”, zei Bart
“Kies drie van je werken”, zei Marieke
“Maak 40 werkstukken”zei Bart
Daar stond ik, de diepte in, drie werken of 40 werken…Waar te beginnen. Een thema dat zet ik centraal. Het werd Oost Indische Inkt. Als er een onderzoek gestart wordt, dan mag het ook echt een onderzoek worden en het liefst met materiaal waar ik de laatste tijd niet veel mee heb gewerkt. Direct borrelde de volgende vraag in me op. Wat is dan een onderzoek en hoe ga je de diepte in. Aantal werken maken zal vast lukken. Na wat te hebben gefröbeld met het materiaal wat ik in huis heb, was er nog niet direct een systeem. Het is ook maar de vraag of er een systeem in moet zitten. Het materiaal staat op tafel zwart … zwart in contrast met alles en vooral wit. Waar is dat zichtbaar, waar in het dagelijks leven heb ik met zwart /wit contrasten te maken. QR-code,overal om me heen te zien en besproken. In deze Coronatijd is de QR-code niet meer weg te denken. Voor mij de link naar het dagelijkse leven. Artikelen over de Qr-code en plaatjes ben ik gaan uitknippen en verzamelen. Misschien kan ik ze gebruiken …ik ga er van uit dat een onderzoek vele kanten belicht en zijn de krantenknipsels een van de bronnen geworden waar ik me door laat inspireren.
De tijd dringt, het is afstrepen, het werk, mijn diepte onderzoek moet komende zaterdag in geleverd worden. Nou ja inleveren, digitaal door gestuurd worden. Ik heb er voor gekozen samen met JOke om het proces zichtbaar te maken op een portfolio website. Het starten van de website en vervolgens de website gebruiken /inrichten is een flinke uitdaging. Op het moment als je dit leest betekent dat het wel is gelukt. Nu de prangende vraag: wat vindt het examencomité hiervan? Wat zien jullie, waar wordt naar gekeken en hoe wordt het kunstzinnig beoordeeld? Geeft het een eigen handschrift weer, zit er eigenheid in? Een ding geldt voor mij, bezig zijn met materialen zoals die genoemd en gebruikt zijn op de site is voor mij een soort van bestaan, in het leven staan. Het verschil met de periode van de Voor Opleiding en de tijd daarvoor is dat ik mezelf nog meer toestemming heb gegeven dat het mag, alle dagen aan de slag met materiaal die me uitdagen en steeds weer laten verrassen wat er ontstaat.
Kunst kijken en bezig zijn met kunst is mijn levenselixer.

Mijn werk verzamelen in schetsboeken, zoals tweede hands fotoboeken, dure gekochte schetsboeken … alles waar papier in zit wordt gebruikt. Afgelopen jaar heb ik in deze schetsboeken gewerkt.